It was a morning that was just like any other morning when we stay at a hotel. We went up early, packed our stuff and loaded our bikes. But there was something different – it was the last morning on foreign soil. Although we have spent the last days in an environment that is very similar to Thailand, spoken Thai most of the time and seen Thailand on the other side of the river, we were very happy but also nervous when loading our bikes to ride the last 20 km to the border crossing.
Crossing into Thailand would be our 14th border crossing and we stuck to the same routines as usual. Try to get rid of all remaining currency before leaving and we did this by having a wonderful breakfast of grilled baguettes and traditional laotian coffee.
The ride to the border checkpoint was smooth and took less than an hour. We were wearing our brand new cycling jerseys and we felt like a small professional cycling team in our uniforms….
The border procedures were dealt with quickly. In this photo I have entered no mans land while Wej is still technically in Laos.
All the countries we have cycled through have been countries where you drive on the right hand side. In Thailand the traffic is on the left hand side and right after the border check point on the Laotian side, there is a strange intersection where the lanes cross each other and the traffic continue on the left hand side.
We passed the border on Saturday at 10 AM and there was not many cars at all. We didn’t bother to wait for green light and carefully crossed the intersection against the red light.
We had been warned by local cyclist about the train tracks on the bridge. They had told us they are very dangerous, but we are used to tram tracks in the midst of the streets in Göteborg and didn’t think a single train track was much to worry about.
Wej smiling as she crosses the actual border in the middle of the Mekhong river.
At the end of the bridge on the thai side.
Our cyclist friend P’Ben had taken a night train from Bangkok and met us after the border checkpoint on the thai side. He had ordered a grilled baguette and the delivery lady came with it all the way from Sweden.
We will cycle together most of the way to Bangkok and try to re-live some old cycling memories together.
Hurra!!!
Men ni måste vara försiktiga även den sista etappen. Jag minns när Joåkim och jag åkte buss från Chiang Mai till Bangkok. Den trafiken var inte att leka med!
Så himla snygga ni ser ut i era tröjor och vad kul att er cykelvän P’ Ben också har en sådan. Detta får ni förklara – känner han Am eller har ni flera och delar ut? Allt måste jag veta. Ni kanske gör affärer och säljer?
Puss o Kram
Hej! Grattis! Nu är ni teoretiskt framme.
Skall ni verkligen anlända Bangkok den 30 november? Då kommer ni köra lite 8 runtom i Thailand?
Med vänlig hälsning,
Dan
Hej
Vi vill avsluta en lördag. Det skulle lätt hinnas med att komma fram nu på lördag men vi vill ha lite reservtid samt att jag vill vara ett par dagar i Banglen innan vi ankommer Bangkok så då fick det bli 30 nov.
Är nu i Udon och vi kommer nog köra lite sicksack nedåt.
welcome home ( well almost anyway ) ,
are you phone contactable now and roughly when will you pass banglen ?
take care
mat
Hi
We are in Udon and estimate to arrive Banglen Metropolitan next Monday. Today we reactivated my old SIM-card and we are now contactable on no. 084-674 1440
I will call you in the evening.
/Joakim
อ่าฮ่า ฝ่าไฟแดง ระวังใบสั่งส่งตรงถึงบ้านเด้อ กร๊าก
ดีใจด้วยมีเพื่อนปั่นเพิ่มขึ้นอีกแล้ว
Grymt att ni snart är framme. Hur länge stannar ni i Bangkok innan ni cyklar tebax igen 😉
Vi skippar nog att cykla hem men funderar på att simma istället 😉
Ni ser oerhört proffsiga ut när ni cyklar över gränsen i era nya uniformer! Helt otroligt häftigt att ni är på Thailändsk mark nu, och va kul att ni får sällskap av P’Ben! Ni är grymma!!! Kramkram
Biking cross Mekong riverbridghe with same bikes as crossing Älvsborgsbron.
Thats big!
Thanks 🙂
Älvsborgsbron = cold, slippery, windy, uphill
Mekong bridege = border crossing, tropics, train tracks
Our bikes are able to handle most situations 😉 😉
Hej, och grattis till de nya tröjorna och till att ni kommit in på “upploppet”.
Jag har verkligen haft stor glädje i att följa er här på bloggen och på kartorna. Nu undrar jag bara varför detaljrikedomen på ert gps- spår har blivit mindre? Förut kunde man se minsta sväng och fotopaus. Nu har tom. de gamla kartorna för ändrats. Är det kanske bara “minnet som sviker”? Hoppas att ni har allt det kvar i era egna gps:er och minnen.
Håkan på Dal
Hej
Kul att du följer oss på blogg och kartor.
Tyvärr vet jag inte vad som händer med gps-spåret. För ngn månad sedan upptäckte jag att vissa dagars kartor inte kommer upp på bloggen annat än som en liten blå symbol. Klickar man på den flyttas man till Strava och kan se kartorna där.
Sedan har jag också upptäckt att vissa spår är parallellförflyttade en aning åt NV (ca 5 mm på vår skärm)
Jag har dessvärre ingen aning vad dessa problem beror på och har tyvärr inte haft tid och kunskap att reda ut orsaken. Det blir 4-5 vilodagar hos min thailändska värdfamilj innan sista etappen in till Bangkok och dessa dagar ska delvis ägnas åt datoradministration. Hoppas det löser sig då.
MVH
Joakim
Nu vet jag inte hur många ggr jag varit inne och tittat på det senaste blogginlägget. Ni är så himla snygga i era proffsiga cykelkläder, Wej strålar av glädje och Joakim ser faktiskt rätt belåten och stolt ut, och det har ni verkligen rätt till! Jag är så glad att hela denna väldiga resa har gått utan några sjukdomar eller andra allvarliga incidenter. Än en gång ta det försiktigt, slappna inte av som man lätt kan göra när det känns hemtamt. Sånt här är sådant som en mamma måste säga till sina barn, annars går det inte att sova. Jag lovar att inte säga det fler gånger, men take it easy!
PoK
สวัสดีค่ะคุณเวชและคุณโจคิม
จากทางนิตยสาร Cycling Plus Thailand นะคะ
ทางเราได้ติดตามบล็อกของคุณทั้ง 2 แล้วประทับใจและมีความสนใจอยากขอสัมภาษณ์คุณทั้งสองเกี่ยวกับแรงบันดาลใจและประสบการณ์ตามรายทางระหว่างกลับบ้านที่คิดว่าคงมากมายเหลือเกิน
แต่ก็ไม่ทราบทางติดต่ออื่นนอกจากการคอมเมนต์ในบล็อกนี้
อย่างไรก็ดีหากท่านสนใจให้สัมภาษณ์กับทางนิตยสาร กรุณาติดต่อมาที่
CyclingplusThailand@postintermedia.com หรือ อีเมล์ส่วนตัวของดิฉันผู้ติดต่อ
นางสาวอรุณลักษณ์ มาลาโรจน์ aroonlak.mlr@gmail.com
ด้วยความเคารพอย่างสูง
นางสาวอรุณลักษณ์ มาลาโรจน์
Hallå Wej & Jokim
I’m Aroonlak Malaroje from Cycling Plus Thailand magazine. I read your blog. that’s so impressive and I’m intersested to interview you about the inspiration and the experience along the way to Bangkok.
I have no idea how to contact you but comment on this blog.
so if you’re convenient to share us your story. Please contact us
CyclingplusThailand@postintermedia.com
or my own e-mail : aroonlak.mlr@gmail.com
best regards
Aroonlak Malaroje
Kul !?
Hej Joakim och Wej
Waihlit har visat mig er blogg och jag har tjuvläst emellanåt. Stort stort GRATTIS…… tror inte man fattar hur långt det är. Själv var jag stolt när jag korsade Danmark – det var 6 mil!
Hoppas ni får välförtjänt vila och en go tid i Thailand.
/Lena Nordberg, Domkyrka
Hej Lena,
Kul att du tjuvkikat på bloggen ibland. När man tittar på världskartan är det lite svårt att begripa att vi trampat hela vägen hit.
Danmark är inte helt fel – det står fortfarande på vår göra-lista. Kan ju aldrig vara helt fel att rulla ner till Stenaterminalen, ta båten över, trampa runt en dag på Jylland och sedan ta in på en Kro innan man trampar hemåt nästa dag.
/Joakim